ГалоўнаяНавіныПраект “Сведкі эпохі: Беларусь на старонках газет 100-гадовай даўніны”
Прайшоў фінал конкурсу “Жывая класіка – 2020”
Дзесяць крутых беларускіх пісьменнікаў, пра якіх вы наўрад ці чулі

Песня – душа народа і яго сіла

Іншыя Навіны

Калі песня жыве беларуса,
Будзе жыць беларускі народ!
М. Чарот

Hor-1.jpg

Хор У. Тэраўскага

Добра ўсім вядомая з дзяцінства песня “Купалінка” даўно зрабілася адной з найбольш любімых песень нашага народа, яна і лічыцца народнай. Насамрэч у песні ёсць аўтар – Уладзімір Васілевіч Тэраўскі (1871–1938).

Terauski.jpg

Тэраўскі Уладзімір Васілевіч (1871–1938)

Упершыню “Купалінка” прагучала ў 1921 г. як фрагмент музычнага суправаджэння спектакля “На Купалле”, аўтарамі якога сталі Міхась Чарот (лібрэта) і Уладзімір Тэраўскі (музыка) у Першым тэатры беларускай драмы (зараз Нацыянальны акадэмічны тэатр імя Янкі Купалы). Цікава, што ў наш час у гэтым тэатры першыя такты песні папярэднічаюць тэатральным званкам перад пачаткам спектакля. Спектакль “На Купалле” меў вялікі поспех і ў 20-я гг. вытрымаў больш за 400 паказаў.

Na_Kupalle.jpg

Сцэна са спектакля “На Купалле” М. Чарота

Міхась Чарот – настаўнік паводле адукацыі, акцёр трупы Ул. Галубка, мaючы пpыгoжы бapытoн, спяваў у хоры У. Тэраўскага пpы “Бeлapycкaй xaтцы”, удзельнік антыпольскага падполля і арганізатар паўстанцкіх атрадаў падчас грамадзянскай вайны і інтэрвенцыі. Ён быў адным са стваральнікаў літаратурнага аб’яднання “Маладняк” і ўладальнікам самага першага пасведчання аб’яднання.

Charot_M.jpg

Міхась Чарот (1896–1937)

Вось так выглядалі ноты песні “Купалінка”, надрукаваныя ў “Зборніку купальскіх і жніўных беларускіх песень” (Мінск, 1943 г.)

Kupalinka.jpg

Купалінка: (Купальская-лірычная) / Муз. У. Тэраўскага // Зб. купальскіх і жніўных беларус. песняў [Ноты] : [для пения (соло, анс., хор) без сопровожд.] / улажыў М. Шчаглоў. – Мінск, 1943. – С. 9

Уладзімір Васілевіч Тэраўскі (1871–1938) адыграў вялікую ролю ў развіцці музычнага мастацтва Беларусі. Хормайстр, фалькларыст, дырыжор, кампазітар, ён увайшоў у гісторыю беларускай культуры як адзін са стваральнікаў нацыянальнай музычнай школы.

Аматарскі Мінскі хор з 15 чалавек  У. Тэраўскі стварыў у ліпені 1914 г. Гэты быў адзін з першых беларускіх песенных калектываў, аснову якога склалі вучні мінскіх школ, у якіх працаваў сам У. Тэраўскі. Па ўспамінах Міхася Чарота, у першай палове 1915 г. хор распачаў выступленні ў вайсковых шпіталях, даваў там дабрачынныя канцэрты для параненых салдат Заходняга фронту. У рэпертуары хору было каля дзясятка беларускіх “нумароў”. Салдаты-беларусы, пачуўшы родныя спевы, па памяці запісвалі і перадавалі Тэраўскаму тыя песні, што спявалі ў іхніх родных мясцінах. Так узбагачаўся нацыянальны рэпертуар хору.

Пасля Лютаўскай рэвалюцыі 1917 г. хор пачаў называцца народным і ўвайшоў у склад Першага таварыства беларускай драмы і камедыі, а Тэраўскі ўзначаліў музычную частку таварыства. У гэты час хор меў ужо 50 спевакоў, а ягоны рэпертуар налічваў каля 200 песень, у тым ліку і беларускіх народных. У 1918 г., падчас акупацыі Мінска войскамі кайзераўскай Германіі, галоўным прытулкам для творчай інтэлігенцыі зрабілася так званая “Беларуская хатка” (драўляны барак на Конным пляцы, побач з Камароўкай, – цяпер тэрыторыя тралейбуснага дэпо на скрыжаванні праспекта Машэрава і вуліцы Чырвонай). Менавіта тут працавалі першыя тэатральныя і харавыя калектывы нацыянальнага кірунку. Іх удзельнікі былі апантанымі заўзятарамі мастацтва, якім нічога не плацілі за выступленні, ды яшчэ яны прыносілі з дому ўсё неабходнае для спектакля ці канцэрта – і рэквізіт, і адзенне. Фундатараў у той час у беларускага мастацтва не было. Усё беларускае трымалася толькі на энтузіязме і самаадданасці. “Беларуская хатка” была галоўнай пляцоўкай Першага таварыства беларускай драмы і камедыі. Газета “Вольная Беларусь” у нумары ад 7 ліпеня 1917 г. паведамляла, што 23 чэрвеня пасля пастаноўкі “Паўлінкі” аркестр выканаў беларускі гімн “А хто там ідзе”, хор жа спяваў “Марсельезу” і песню Бальмонта “Да здравствует Россия”. Рэдактар газеты Язэп Лёсік у сувязі з гэтым адзначыў:

“Шмат у каго са свядомых беларусаў заварушылася недзе ў сярэдзіне думка: «А ці не можна было б так зрабіць, каб беларускі хор на беларускім ігрышчы пяяў беларускі гімн, беларускія рэвалюцыйныя песні?»”.

23-VI-prahrama.jpg

Беларускі тэатр // Вольная Беларусь. – 1917. – 7 ліп. – С. 3

Праз месяц тая ж “Вольная Беларусь” ужо пісала: “Хор паправіўся трохі й не частаваў ужо нас маскоўскімі песнямі, а даволі прыгожа спеяў у пачатку ігрышча «А хто там ідзе» і «Адвеку мы спалі», устрэчаныя публікай надта прыхільна. Затое артысты пастараліся, дай Бог ім здароўечка, выявіць усю чыстату й пекнату беларускай мовы”.

Hor-1917.jpg

Беларускі тэатр // Вольная Беларусь. – 1917. – 26 ліп. – С. 3–4

У 1918–1920 гг., калі адна ўлада на Беларусі змянялася на іншую, хор Тэраўскага супрацоўнічаў з нацыянальнымі тэатральнымі калектывамі, ладзіў спеўкі і вечарыны для грамадскасці.

Водгук пра канцэрт беларускага нацыянальнага хору ў Койданава надрукавала газета “Новый вестник” у 1918 г.:

“…Серия лучших номеров селянских песен была исполнена хором В. Терравского весьма недурно и со знанием дела”.

Kancert.jpg

Хроника гор<ода> Минска. Концерт // Новый вестник. – 1918. – 5 сент. – С. 2

Вось як пра гэтую ж падзею напісалі ў газеце “Вольная Беларусь” (1918, 22 верас.): “1-го верасьня у мястэчку Койданаве адбыўся беларускі концэрт хора пад кіраўніцтвам Цераўскага. Концэрт складаўся с трох часьцін. Рэпертуар быў вельмі багаты. Нікаторыя нумары сьпяваліся па тры разы, як прыкладам: «Краіна родная» – гымн муз. Цераўскаго, «Ад веку мы спалі» – марсельеза, “У месяцы верасьні», «Ні сьпевай ты, салавейка» – трыо, «Да дзяўчынкі» – дуэт, «Як на вуліцы мяцеліца мяце», «Чалавек жонку бье», “Каля хацінкі» і шмат іншых”.

Kancert-u-Kojdanievie.jpg

Хроніка. Канцэрт у Койданаве // Вольная Беларусь. – 1918. – 22 верас. – С. 7–8

У склад хору ўваходзілі людзі рознага ўзросту і розных спецыяльнасцей. Тут былі вучні школ і гімназій, настаўнікі і чыгуначнікі, рахункаводы і машыністкі, краўчыя і шаўцы і г.д. Цікава адзначыць, што ўсе яны шукалі і запісвалі народныя мелодыі для Тэраўскага, які рабіў музычную апрацоўку.

Пасля абвяшчэння 1 студзеня 1919 г. аб стварэнні Беларускай Савецкай Рэспублікі трупа Першага таварыства беларускай драмы і камедыі стала Беларускім савецкім тэатрам (БСТ), яго рэжысёрам – Ф. Ждановіч. У склад тэатра ўвайшлі беларускі хор Тэраўскага і невялікі, але добра зладжаны ўласны аркестр пад дырыжорствам Тхоржа. Уладзімір Тэраўскі пачаў інтэнсіўную гарманізацыю народных песень, каб павялічыць рэпертуар хору. Дырыжор Тхорж падрыхтаваў для аркестра рэпертуар, выкарыстоўваючы мелодыі беларускіх песень і народных танцаў. Хор і аркестр з поспехам выступалі як у самім тэатры, так і ў спецыяльных беларускіх канцэртах.

На жаль, Беларускі савецкі тэатр існаваў нядоўга. У красавіку 1919 г. БСТ “самараспусціўся”, але хор Тэраўскага захаваўся. Ён працягваў даваць канцэрты для жыхароў Мінска і наваколля ў “Беларускай хатцы”.

У артыкуле “Белорусский Советский театр в Минске” (“Школа и культура советской Белоруссии” (1919, № 1) даецца адзнака дзейнасці хору У. Тэраўскага ў складзе Беларускага савецкага тэатра і прыведзены яго рэпертуар.

“Благодаря неутомимой работе хора, в настоящее время имеется богатый как белорусский, так и великорусско-украинский репертуар, который в главнейшем выражается в нижеследующем”.

Pesni.jpg

У 1919–1920 гг. хор уваходзіў у склад Таварыства працаўнікоў беларускага мастацтва. Таксама У. Тэраўскі супрацоўнічаў з Беларускім народным тэатрам – мастацкай трупай пад кіраўніцтвам Ф. Аляхновіча. Найбольш памятнай з тэатральных работ таго часу стала сумесная з Ф. Аляхновічам пастаноўка новай версіі яго музычнай камедыі “Птушка шчасця”. Музыку да арыі Лесуна напісаў Тэраўскі. Дэбют версіі аперэты адбыўся 14 чэрвеня 1920 г. у Мінскім гарадскім тэатры.

Af-Terauski.jpg

Ніводная ўрачыстая імпрэза ў 1919–1920 гг. не абыходзілася без дабрачынных канцэртаў хору: святкаванне другіх угодкаў абвяшчэння БНР 25 сакавіка 1920 г., баль выпускнікоў беларускіх школ у траўні, святкаванне 15-годдзя літаратурнай дзейнасці Янкі Купалы 24 чэрвеня таго ж года. На працягу траўня – чэрвеня 1920 г. хор наведаў з канцэртамі Слуцк, Старыя Дарогі, Асіповічы, Ігумен і шэраг вёсак.

У верасні 1920 г., калі быў арганізаваны Беларускі дзяржаўны тэатр (БДТ-1), хор Тэраўскага ўвайшоў у яго склад. Сам Уладзімір Тэраўскі заняў пасаду галоўнага хормайстра тэатра.

Hor-2.jpg

Хор БДТ пад кіраўніцтвам Уладзіміра Тэраўскага

Кароткае паведамленне змешчана ў 1920 г. у газеце “Наша думка”.

Hor-Terauskaha.jpg

Хор Тэраўскага // Наша думка. – 1920. – 24 снеж. – С. 5

3 верасня 1921 г. У. Тэраўскі быў арыштаваны і прыгавораны да расстрэлу, які замянілі на 5 гадоў турмы. У газеце “Беларускі звон” (1922) знаходзім звесткі:

“Гордасьць Менска – беларускі хор, які быў пад кіраўніцтвам Тэраўскага, распадаецца, дзеля таго што Тэраўскага арыштавалі і выслалі ў Архангельскую губ.”.

Bielaruski-teatr-u-Miensku.jpg

Беларускі тэатр у Мінску // Беларускі звон. – 1922. – 25 сак. – С. 4

У. Тэраўскі адбыў у турме больш за 22 месяцы. Але ж 24 мая 1923 г. ён быў датэрмінова вызвалены для падрыхтоўкі БДТ-1 да ўдзелу ў Першай ўсесаюзнай сельскагаспадарчай выстаўцы ў Маскве. Пасля вызвалення У. Тэраўскі ізноў заняў пасаду галоўнага хормайстра Беларускага дзяржаўнага тэатра. Акрамя таго, ён кіраваў харавымі калектывамі БДУ, Мінскага педагагічнага тэхнікума, прафесійнага саюза паштавікоў-тэлеграфістаў. БДТ-1 разам з хорам Тэраўскага паспяхова дэбютаваў у Маскве 25 жніўня 1923 г.

У 1922-м быў створаны Інстытут беларускай культуры. У. Тэраўскі ўвайшоў у музычную падсекцыю секцыі мастацтва, якая арганізоўвала фальклорныя экспедыцыі ў сельскія раёны Міншчыны і Случчыны, Віцебшчыны і Магілёўшчыны, на Палессе. Сабраным фальклорным матэрыялам кампазітар карыстаўся для музычнага афармлення спектакляў у тэатры, уводзіў у рэпертуар хароў. У асабістым зборы У. Тэраўскага налічвалася больш за 500 беларускіх народных песень.

У пачатку 1930-х ён быў пазбаўлены працы ў БДТ-1. Да 1933 г. служыў у Пярэспенскай царкве. Быў рэгентам царкоўнага хору Мікалаеўскага сабора ў Менску. Другі раз арыштаваны 17.08.1938 (па іншых звестках – 17.09.1938). Як “агент польскай разведкі” пастановай асобай тройкі НКУС БССР прыгавораны да вышэйшай меры пакарання. Расстраляны 10.11.1938 у Менску.

Сёння мы можам адзначыць, што Уладзімір Васілевіч Тэраўскі зрабіў вельмі шмат для развіцця беларускага музычнага мастацтва. Яшчэ ў 1920 г. на старонках часопіса “Беларускае жыццё” (1920, № 2) Змітрок Бядуля ў артыкуле “Штрыхі аб беларускай культуры” даў наступную адзнаку яго дзейнасці:

“Побач з тэатрам трэба казаць і аб беларускім хоры Тэраўскага. Можна адзначыць зусім не хвалячыся, што гэткім знамянітым хорам магла бы гардзіцца любая нацыя, болей культурная за нашу. І не дарэмна п. Тэраўскі нажыў сабе славу і папулярнасць сваім хорам – ён гэта заслужыў вялікай і кемнай працай.

Пан Тэраўскі – мастак, самародак. Чары і гармонія беларускіх народных песняў захапілі яго душу. Добра ведаючы дух нашых мэлёдыяў, ён іх стылізуе так, як лепей не трэба. Апрач таго, ён сам вельмі ўдачна піша новыя песні ў беларускім характары. Шкода толькі, што ніхто ня дбае аб тым, каб выдрукаваць багатую творчасць пана Тэраўскага, каб яго творамі маглі карыстацца і іншыя беларускія хоры”.

Pan-Terauski.jpg

Ясакар. Штрыхі аб беларускай культуры / Ясакар [сапр. Імя Зм. Бядуля] // Беларускае жыццё. – 1920. – № 2. – С. 1

Усё сваё жыццё У. Тэраўскі быў звязаны з беларускай народнай песняй – яе збіраннем, распрацоўкай і прапагандай. Ён увайшоў у гісторыю беларускай культуры як адзін са стваральнікаў нацыянальнай музычнай школы. У гісторыі беларускага тэатральнага мастацтва ХХ ст. вядомы як аўтар музыкі да п'ес і тэатральных пастановак паводле твораў М. Чарота (драма “На Купалле”) і Я. Міровіча (“Машэка”, “Каваль-ваявода”, “Кастусь Каліноўскі”). Паклаў на музыку верш М. Краўцова “Ваяцкі марш”, які ў гісторыі незалежніцкага руху стаў нацыянальным гімнам.

У 1919-м, на пятыя ўгодкі хору Тэраўскага, паэт Міхась Чарот прысвяціў яму верш “Ахвярую Беларускаму хору Тэраўскага” (“Гэй! Спявай жа мацней напрадвесню…”), надрукаваны ў часопісе “Беларускае жыццё” (1920, № 3).

Achviaruju-Kudzielka.jpg

Кудзелька, М. “Гэй! Спявай жа мацней напрадвесню…” : [Верш] / М. Кудзелька; [псеўд. М. Чарот ] // Беларускае жыццё. – 1920. – № 3. – С. 5


Выкарыстаныя крыніцы:

Кудзелька, М. “Гэй! Спявай жа мацней напрадвесню…” : [Верш] / М. Кудзелька; [псеўд. М. Чарот ] // Беларускае жыццё. – 1920. – № 3. – С. 5.

Дыла, Я. Мінская трупа “Першага таварыства беларускай драмы і камедыі” [Электронны рэсурс] / Язэп Дыла // Беларуская палічка. – Рэжым доступу: https://knіhі.com/Jazep_Dyla/Mіnskaja_trupa_Pіersaha_tavarystva_bіelaruskaj_dramy_і_kamіedyі.html. – Дата доступу: 17.08.2020.

Курош, П. Белорусский Советский Театр в Минске / П. Курош // Школа и культура Совет. Белоруссии. – 1919. – № 1. – С. 45–46.

Пуроўскі, К. Песні вольных людзей / К. Пуроўскі. – Мінск, 1961. – 42 с.

Тарас, А. Уладзімір Тэраўскі: калі песня жыве беларуса, будзе жыць беларускі народ! / Анатоль Тарас. – Мінск : Харвест, 2015. – 63, [1] с. : іл., партр., ноты. – (100 выдатных дзеячаў беларускай культуры).

Теравский, В.В. Беларускі спеўнік [Ноты] : з нотамі : паводле нар. мэлёдый : на тры галасы [без суправадж.] / Ўл. Тэрраўскі ; Навук.-літ. аддз. Камісарыяту нар. асветы Беларусі. – Менск [т. е. Мінск] : Дзярж. выд-ва Беларусі, 1921. – 91, [1] с.

Тэраўскі. Купалінка [Ноты] / Тэраўскі // Зб. купальскіх і жніўных беларускіх песьняў [Ноты] : [Для пения (соло, анс., хор) без сопровожд.] / улажыў [і апрац.] М. Шчаглоў. – Мн., 1943. – С. 9.

Тэраўскі, У.В. Беларускі лірнік : Спеўнік на чатыры галасы / Ул. Тэрраўскі ; Беларус. Савец. Сацыяліст. Рэсп. – Берлін : Выд-не навук.-літ. аддз. нар. камісарыяту асветы БССР, 1922. – 91, [1] с.

http://content.nlb.by/content/dav/nlb/DDC/DED/0/2/5/1/5іs6960/5іs6960.pdf
http://content.nlb.by/content/dav/nlb/DDC/DED/0/2/5/1/ba218474/pdf/ba218474.pdf

Ясакар. Штрыхі аб беларускай культуры / Ясакар [сапр. імя Зм. Бядуля] // Беларускае жыццё. – 1920. – № 2. – С. 1.


Пазнаёміцца з першакрыніцамі можна пры наведванні Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі ці пры набыцці электроннага выдання “Станаўленне беларускай дзяржаўнасці: па старонках беларускіх газет 1917–1922 г., у якім на двух дысках размешчаны электронныя копіі 2 400 нумароў газет (амаль 80 найменняў), што выдаваліся ў 1917–1922 гг. на тэрыторыі сучаснай Беларусі ці за яе межамі, але мелі дачыненне да Беларусі.

Камплект дыскаў “Станаўленне беларускай дзяржаўнасці: па старонках беларускіх газет 1917–1922 гг.” можна набыць па падпісцы або купіць у кіёску, размешчаным на 1-м паверсе каля галоўнага ўвахода. Рэжым работы кіёска адпавядае рэжыму работы бібліятэкі.

Матэрыял падрыхтаваны інфармацыйна-аналітычным аддзелам.

Навіны

Віншуем з юбілеем Наталлю Паўлаўну Алейнікаву!

18 Вер 2024

Наталля Паўлаўна, прыміце ад усяго калектыву Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі віншаванні з цудоўнай юбілейнай датай! Моцнага здароўя на доўгія гады, невычэрпнага жаночага шчасця, багацця, цяпла ў доме і гармоніі ў душы. Няхай усё складаецца ўдала і гарманічна, жыццё будзе напоўнена яркімі фарбамі і толькі добрым настроем! Хай блізкія акружаюць клопатам і любоўю, спраўджваюцца самыя смелыя і грандыёзныя мары.

Партрэты: гісторыя бібліятэкі ў асобах

Уладар дзіцячых мар

17 Вер 2024

Юбілейная кніжная выстаўка “Уладар дзіцячых мар”, прысвечаная 75-годдзю беларускага пісьменніка Аляксея Мікалаевіча Якімовіча, праходзіць з 17 верасня па 20 кастрычніка ў зале беларускай літаратуры (пам. 205).

Кніжныя выстаўкі

Назаўжды разам!

17 Вер 2024

17 верасня 1939 года – найважнейшы дзень у гісторыі беларускага народа. Менавіта тады пачаўся вызваленчы паход Чырвонай арміі, які дапамог працоўным Заходняй Беларусі зліцца з БССР. Ажыццявілася запаветная мара беларускага народа зноў стаць адзіным цэлым.

Выставачныя мультыпраекты

1–14 верасня 1944 года. На шляху да Вялікай Перамогі

16 Вер 2024

Працяг новага праекта Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі “Газетныя радкі чытаючы сэрцам. Да 80-годдзя Перамогі савецкага народа ў Вялікай Айчыннай вайне” прысвечаны 80-годдзю Перамогі савецкага народа над нямецка-фашысцкімі захопнікамі ў Вялікай Айчыннай вайне. З канца ліпеня 2024-га па май 2025 г. на партале Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі публікуюцца матэрыялы з газет Савецкай Беларусі 1944 года, якія адлюстроўваюць хроніку навін і падзей таго часу.

Праект “Газетныя радкі чытаючы сэрцам. Да 80-годдзя Перамогі савецкага народа ў Вялікай Айчыннай вайне”

Бібліятэкарам