ГалоўнаяЧытачуПравiлы карыстання i парадак запiсу ў бiблiятэку Парадак абслугоўвання ў чытальных залахПарадак абслугоўвання карыстальнікаў індывідуальнага абанемента

Парадак абслугоўвання карыстальнікаў індывідуальнага абанемента

ГЛАВА 1
АГУЛЬНЫЯ ПАЛАЖЭННІ

1. Дадзены Парадак распрацаваны ў адпаведнасці з Законам Рэспублікі Беларусь “Аб бібліятэчнай справе ў Рэспубліцы Беларусь”, Законам Рэспублікі Беларусь “Аб аўтарскім праве і сумежных правах”, Правіламі карыстання Нацыянальнай бібліятэкай Беларусі, “Правіламі капіравання інфармацыі” дзяржаўнай установы “Нацыянальная бібліятэка Беларусі” і вызначае ўмовы абслугоўвання карыстальнікаў індывідуальнага абанемента (далей – ІА) Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі (далей – Бібліятэка).
2. Работа ІА накіравана на задавальненне навуковых, вытворчых і асветніцкіх запытаў карыстальнікаў.
3. Паслугамі ІА маюць права карыстацца чытачы Бібліятэкі, якія зарэгістраваны і пражываюць у г. Мінску.
4. ІА абслугоўваюцца наступныя катэгорыі карыстальнікаў: кандыдаты і дактары навук; саіскальнікі; аспіранты; выкладчыкі вышэйшых і сярэдніх спецыяльных навучальных устаноў; супрацоўнікі навукова-даследчых устаноў; супрцоўнікі, якія працуюць у Бібліятэцы не менш за 3 месяцы, супрацоўнікі, зволеныя з выхадам на пенсію, чый працоўны стаж у бібліятэцы складае не меньш за 10 год.
5. У межах абслугоўвання ІА выконваюцца паслугі па выдачы арыгіналаў дакументаў з фондаў Бібліятэкі ў часовае карыстанне, забеспячэнні доступу да электронных рэсурсаў Бібліятэкі, а таксама дадатковыя паслугі: ксеракапіраванне, сканіраванне фрагментаў дакументаў, экспарт электроннай інфармацыі на розныя віды носьбітаў.
6. Абслугоўванне ІА ажыццяўляецца платна (за выключэннем доступу да электронных рэсурсаў Бібліятэкі) згодна з Прэйскурантам платных паслуг, якія аказвае дзяржаўная ўстанова “Нацыянальная бібліятэка Беларусі” (далей – Прэйскурант).*
7. Абслугоўванне карыстальнікаў ІА ажыццяўляе аддзел міжбібліятэчнага абанемента і дастаўкі дакументаў (далей – аддзел).

8. ІА працуе ў наступным рэжыме:

Панядзелак, аўторак, серада, чацвер – з 10ºº да 19ºº.
Пятніца – з 10ºº да 18ºº.
Субота, нядзеля – выхадныя дні.

  З 1 чэовеня па 31 жніўня (летні перыяд):
Панядзелак, аўторак, серада, чацвер – з 10ºº да 18ºº.
Пятніца – з 10ºº да 17ºº.
Субота, нядзеля – выхадныя дні.

ГЛАВА 2

ЗАПІС КАРЫСТАЛЬНІКАЎ

9. Падставай для запісу карыстальнікаў з’яўляецца дыплом (копія) аб прысваенні ступені кандыдата або доктара навук; для чытачоў Бібліятэкі, якія не маюць вучонай ступені кандыдата або доктара навук, – хадайніцтва з месца працы або вучобы з абазначэннем мэты ці тэмы навуковага даследавання, білет чытача Бібліятэкі.
10. Пры рэгістрацыі карыстальніку неабходна азнаёміцца з дадзеным Парадкам, запоўніць рэгістрацыйную форму.

ГЛАВА 3
ЗАКАЗ І ВЫДАЧА ДАКУМЕНТАЎ

21. Інфармацыйныя рэсурсы Бібліятэкі даступныя з любога аўтаматызаванага рабочага месца карыстальніка.
22. Доступ да інтэрнэт-рэсурсаў прадастаўляецца выключна ў навуковых і адукацыйных мэтах.
23. Права доступу да інтэрнэт-рэсурсаў дае чытацкі білет, які карыстальніку неабходна перадаць дзяжурнаму бібліятэкару на кафедры выдачы ІА да пачатку работы ў інтэрнэце.
24. Для апрацоўкі інфармацыі карыстальнік мае магчымасць працаваць з тэкставымі рэдактарамі “Wordpad” і “Блакнот”. Каб пазбегнуць страты інфармацыі пры рабоце з тэкставым дакументам, рэкамендуецца выконваць прамежкавае захаванне файла.
25. Пры рабоце з электроннымі рэсурсамі недапушчальна выконваць сістэмныя працэдуры ў камп’ютарнай сетцы, пераўстанаўліваць праграмныя сродкі.
26. Захаванне электроннай інфармацыі дазваляецца выконваць толькі праз папку “Партфель” аўтаматызаванага рабочага месца карыстальніка (далей – папка “Партфель”) у адпаведнасці з Інструкцыяй па захаванні электроннай інфармацыі.

ГЛАВА 4
ВЫКАНАННЕ ДАДАТКОВЫХ ПАСЛУГ

27. Карыстальнікам ІА прадастаўляюцца дадатковыя паслугі па ксеракапіраванні і сканіраванні фрагментаў дакументаў з фондаў Бібліятэкі, экспарце электроннай інфармацыі на розныя віды носьбітаў згодна з Прэйскурантам.
28. У чытальнай зале аддзела па заказах карыстальнікаў ажыццяўляецца ксеракапіраванне аб’ёмам да 40 старонак з дакументаў Бібліятэкі.
Ксеракопія звыш вызначанага аб’ёму выконваецца ў пунктах капіравання.
29. У чытальнай зале аддзела па заказах карыстальнікаў ажыццяўляецца сканіраванне аб’ёмам да 10 старонак з дакументаў Бібліятэкі. ***
Сканіраванне звыш вызначанага аб’ёму ажыццяўляецца па папярэднім заказе. Тэрмін выканання заказаў складае ад 1 да 3 працоўных дзён.
30. Папярэдні заказ на сканіраванне афармляецца ў дзяжурнага бібліятэкара. Карыстальніку неабходна запоўніць спецыяльны бланк, аплаціць заказ, прадаставіць чысты электронны носьбіт або ўказаць адрас электроннай пошты, на які будзе адпраўлена лічбавая копія.
31. Для выканання запыту на капіраванне інфармацыі з папкі “Партфель” карыстальнік павінен паведаміць бібліятэкару нумар аўтаматызаванага рабочага месца і імя створанага файла.
32. Для капіравання электроннай інфармацыі рэкамендуецца прадастаўляць чысты электронны носьбіт. Экспарт інфармацыі ажыццяўляецца толькі пасля праверкі носьбіта на наяўнасць шкодных праграм (падчас праверкі файлы, якія ўтрымліваюць шкодны код, могуць быць аўтаматычна выдалены сістэмай). На носьбіты, якія немагчыма ачысціць ад шкодных праграм, капіраванне электроннай інфармацыі не выконваецца.

ГЛАВА 5
АПЛАТА ЗАКАЗАЎ

33. Аплата паслуг па выдачы дакументаў у межах абслугоўвання ІА ажыццяўляецца за кожныя суткі карыстання, незалежна ад часу выдачы.
34. Аплата праводзіцца карыстальнікам у пунктах прыёму аплаты за паслугі ў межах Бібліятэкі.
35. У выпадку датэрміновага звароту дакументаў грашовыя сродкі не вяртаюцца.

ГЛАВА 6
ПРАВЫ І АБАВЯЗКІ КАРЫСТАЛЬНІКАЎ

36. Карыстальнікі маюць права:
36.1. атрымліваць па ІА арыгіналы дакументаў з улікам п. 20 дадзенага Парадку, копіі фрагментаў дакументаў з фондаў Бібліятэкі;
36.2. атрымліваць неабходную даведачна-бібліяграфічную дапамогу па выкарыстанні інфармацыйных рэсурсаў Бібліятэкі;
36.3. аднаразова прадоўжваць тэрмін карыстання дакументамі, у выпадку адсутнасці попыту на іх у карыстальнікаў Бібліятэкі;
36.4. адмаўляцца ад заказу пры наведванні чытальнай залы аддзела або па тэлефоне;
37. Карыстальнікі абавязаны:
37.1. забяспечваць захаванасць дакументаў, атрыманых у часовае карыстанне;
37.2. паведамляць дзяжурнаму бібліятэкару аб наяўнасці дэфектаў пры атрыманні дакументаў;
37.3. у выпадку страты або пашкоджання дакументаў замяняць іх ідэнтычнымі згодна з заканадаўствам Рэспублікі Беларусь;
37.4. не парушаць тэрміны карыстання дакументамі;
37.4.1. у выпадку ад’езду з г. Мінска на працяглы тэрмін або па іншых сацыяльна-бытавых абставінах вяртаць усе дакументы ў бібліятэку, пры неабходнасці ажыццяўляць даплату (грашовы разлік) згодна з п. 6 дадзенага Парадку;
37.4.2. пры звароце дакументаў у тэрмін, большы за раней аплачаны, аплачваць запазычанасць згодна з п. 6 дадзенага Парадку;
37.5. праходзіць перарэгістрацыю 1 раз у 5 гадоў у адпаведнасці з “Парадкам правядзення перарэгістрацыі для чытачоў Нацыянальнай бібліятэкі Беларусі”;
37.6. не перадаваць правы карыстання і атрыманыя дакументы іншым асобам;
37.7. выкарыстоўваць атрыманыя дакументы і копіі толькі ў адукацыйных і даследчых мэтах.

ГЛАВА 7
ПРАВЫ І АБАВЯЗКІ БІБЛІЯТЭКІ

38. Бібліятэка мае права:
38.1. уносіць змяненні ў дадзены Парадак;
38.2. уводзіць абмежаванні па тэрмінах карыстання дакументамі, выдачы арыгіналаў і капіраванні дакументаў з мэтай забеспячэння захаванасці фондаў;
38.3. спыняць абслугоўванне карыстальніка пры парушэнні палажэнняў дадзенага Парадку;
38.4. закрываць абанемент карыстальніку пры паўторным парушэнні палажэнняў дадзенага Парадку;
39. Бібліятэка абавязана:
39.1. ажыццяўляць якаснае абслугоўванне карыстальнікаў па прадастаўленні арыгіналаў дакументаў і дадатковых паслуг, акрамя выпадкаў, прадугледжаных п. 20 дадзенага Парадку;
39.2. забяспечваць кансультацыйную і даведачна-бібліяграфічную падтрымку заказаў карыстальнікаў;
39.3. паведамляць карыстальнікам аб зменах у Парадку і рэжыме абслугоўвання.

* Супрацоўнікі Бібліятэкі абслугоўваюцца бясплатна (акрамя дадатковых паслуг).
** У кожным асобным выпадку вырашаецца дзяжурным бібліятэкарам.
*** Сканіраванне ажыццяўляецца ў часы работы сектара міжбібліятэчнага абанемента.

111